De groep positioneerd zich achter de draaideur en verkent de gang. Al snel wordt een grote 'drukplaat' gevonden en een hendel aan het einde van de gang waar een valhek de doorgang blokkeerd.
Na wat overleg wordt de plaat vermeden en de hendel overgehaald. Dit maakt echter dat er een mechanisme in gang gezet wordt. De draaideur wordt een keiharde drukplaat welke de groep als sardientjes door het rooster van het valhek dreigt te drukken.
Al snel worden er acties ondernomen om de boel verder te verkennen... de deur komt snel op de groep af en kan blijkbaar niet eens worden tegengehouden door de grote zombie!
Als gasje gaat Rizzen naar de andere kant, en Licêre volgt snel met een verplaatstruucje.. Na inspectie van de andere kant komt de groep tot de conclusie dat daar geen hendels of verborgen schakelaars ofzo zitten. Één van de muren waar het valhek in rust is echter in slechte staat en is misschien te slopen!
Dit wordt dan ook snel gedaan, en terwijl de muur dichterbij komt, maakt de groep zich uit de voeten.
Aan de andere kant van het valhek zit een S-vormige trap welke steil naar beneden gaat. De groep gaat de diepte in, en een steeds sterkere zure stank komt ze tegemoet. Ze komen bij een grote rechthoekige ruimte, bijna 90' lang. Deze ruimte heeft een bijzondere eigenschap; het lijkt geconstrueerd te zijn als een hindernis-parcours. Een plateau hangt aan kettingen middenin de ruimte, zo'n tachtig voet boven pruttelende, groene prut. Twee kleinere plateaus lijken de doorgang mogelijk te maken, als "bewegende bruggen". Rizzen vindt het allemaal onnodig en klimt snel naar het plafond, waar hij ondersteboven de boel in de gaten houdt. Aan beide kanten van de ruimte staan stenen beelden van grote krijgers met draakachtige eigenschappen. Gelukkig zijn deze "gewone" standbeelden.
Rook doet een poging om naar de overkant te gaan - hij stapt op de eerste plateau en trekt aan een hangend kettingkje. De brug begint langzaam...heel langzaam... te bewegen. Tegelijk flitst een groot kristal in het midden van het plafond en verschijnen er twee gemene demoontjes middenin de groep - welke gruwelijk hard kunnen meppen en steken. Dit overkomt Rook als eerste en hij begint te roepen in hun duivelse taal, "Waarom ons aanvallen? Wij zijn geen Mitra-aanhangers - wij strijden voor Asmodeus..." Dit maakt weinig indruk, en hij gaat door, "Bovendien zijn wij bezig Vetra-Kali te bevrijden en terug te halen!" Bij dit naam ziet hij wel een flits van herkenning in de ogen van de daemonen.
Ondertussen ontdekt Hai'A dat ze moeilijk te beschadigen zijn, en krijgt hij ook een flinke klap terug. Rook wordt telepathisch toegesproken, en de daemonen leggen uit dat ze Vetra-Kali ook als 'hun' Prins aanzien. Helaas zijn ze door een ritueel gedwongen deze kamer te beschermen - alhoewel de woorden van het ritueel toch een beetje ruimte overlaten voor interpretatie... de twee daemonen laten hun wapens vallen en lokken allerlei aanvallen uit door bewust onoplettend rond te lopen. Ze blijven wel vechten, en zijn amper vatbaar voor "normale" magische wapens - maar door hun slechte prestaties krigt de groep snel weer de overhand. Onyx weet ze met vuur te bestrijden, Licère met negative energy, en Hai'A door nóg harder te meppen. Uiteindelijk valt de eerste daemoon, waarop het verdwijnt! Rook probeert zijn laatste spreuken zonder veel succes op de tweede, de anderen doen hun ding, en Rizzen weet het zo stevig vast te pakken dat hij zelfs zijn tandjes onder het bepantsering krijgt. Zwart bloed drenkt zijn triomfant gezicht en dan verdwijnt het daemoon weer! Deze tweede daemoon laat zelfs "oeps - helaas" een toverstokje vallen, op het laatst moment. "Herinner ons aan Vetra-Kali" hoort Rook, zachtjes. De haren aan zijn nek staan even overeind.
Na dit obstakel worden de groepsleden opgelapt, de items geidentificeerd, en de bruggen gebruikt. Aan de overkant leidt een trappetje naar beneden, en eindigt het bewerkt steen abrupt bij iets dat op een natuurlijke grot lijkt. Een scheur snijdt de grot - een scheur waaruit een groene gloed schijnt. De overkant van deze kloof kan bereikt worden door een brug - oftewel een stenen boog - boven het rivier van groengloeiend zuur. De lucht in de grot is warm, de stank bijna ondraaglijk. Vreemde vormen en schaduwen lijken te dansen over de muren, maar dat komt waarschijnlijk door de vlammetjes en het zuur. De groep blijft op de trap staan en al snel wennen hun ogen aan de dampen. De vormen aan de muren worden iets meer herkenbaar - ze lijken op de vormen op de grote stenen draaideur. - vloeiende, scherpe lijnen en wervelingen. Aan de overkant ligt een enorm stuk steen, met drie nissen erachter. In twee van de nissen staan objecten, meent Rizzen. Rechts van de brug staat ook een stenen kist of sarcofaag, bewerkt met draconische beelden.
Rook zegt dat hij tot middernacht wil rusten, en de rest knikken langzaam. De schaduwen aan de muur blijven dansen.
[Gevonden: MW heavy steel shield x2, +1 trident x2, wand of icicle dagger (CL 11)] [Icicle dagger, conjuration, wizard/sorceror 1 - Create a masterwork dagger in the form of an icicle. At CL 11 this is a +1 returning frost dagger in the form of an icicle, lasting 11 minutes. When thrown, it melts away and reforms in your hand just before your next turn.] |